Dieta pentru articulații – ce să mănânci pentru a le menține sănătoase?

Sănătatea articulațiilor depinde de ceea ce mâncăm? Se pare că există multe alimente care sunt utile în lupta împotriva afecțiunilor articulare. Care dintre acestea merită să le includeți în dieta zilnică? Vă sugerăm cum ar trebui să arate o dietă sănătoasă pentru articulații.

Durerile și inflamațiile articulare se numără printre afecțiunile din ce în ce mai frecvente în rândul persoanelor în vârstă, dar și al celor tinere. De la o generație la alta, populația mai grea și mai în vârstă își supune articulațiile la o presiune semnificativă, ceea ce duce la dureri, rigiditate și, în stadiul final, chiar invaliditate. Pe lângă activitatea fizică adecvată și reducerea la minimum a efortului asupra articulațiilor, acestea pot fi îngrijite și în alte moduri – din interior. Deși nu există o dietă pentru articulații, există o mulțime de produse pe care le puteți încorpora în dieta zilnică pentru a minimiza riscul de a dezvolta această afecțiune sau pentru a îmbunătăți calitatea vieții în cazul unei afecțiuni existente.

Dieta pentru articulații și o greutate corporală sănătoasă

Un aspect care nu este direct legat de componente dietetice specifice, dar care este extrem de important în evitarea distrugerii progresive a articulațiilor, este menținerea unei greutăți corporale sănătoase. Supraponderalitatea și obezitatea cauzează leziuni mecanice ale cartilajului articular, ceea ce reduce și mai mult activitatea fizică și crește și mai mult numărul de kilograme în plus. Articulațiile au nevoie de o serie de nutrienți pentru a se construi și regenera. Acestea includ calciu, fosfor, proteine, acizi grași omega-3, vitamina C, vitamina D, vitamina E și zinc, printre altele. De asemenea, este important să includeți colagen în dietă. O dietă pentru articulații sănătoase este cu siguranță dieta mediteraneană sau o dietă vegetariană bine echilibrată.

O dietă bună pentru articulații – care este rolul ei?

Boala articulațiilor poate implica apariția inflamației în organism, așa că merită să o combatem pe toate căile posibile. O dietă bună pentru articulații este o dietă antiinflamatoare, adică o dietă care oferă ingrediente care elimină radicalii liberi și reduc inflamația existentă. Alimentele corect selectate sunt capabile să accelereze reconstrucția cartilajului și a lichidului articular și să sprijine terapia recomandată de medic, constând în medicamente prescrise, tratamente sau introducerea unei activități fizice adecvate.

Dieta pentru articulații – ce alimente sunt permise?

Legumele și fructele, în special cele proaspete, vor putea să furnizeze vitamine esențiale, acționând ca antioxidanți pentru a lupta împotriva radicalilor liberi. Nucile și semințele vor fi o sursă bună de acizi grași omega-3 și vitamina E (nucile sunt cele mai bune, mai ușor de procurat și mai sănătoase). Peștii grași de mare sunt o sursă bună de vitamina D3, esențială pentru buna construcție și funcționare a sistemului osteoarticular. Nu uitați însă că, pentru a vă asigura o cantitate suficientă, este necesară expunerea la soare (între aprilie și septembrie, timp de cel puțin 15 minute între orele 10 și 15 și cu 18% din corp descoperit: brațe, coapse) și adesea suplimentarea.

Produsele care au un puternic efect antiinflamator (datorită conținutului ridicat de acizi grași omega-3) sunt; uleiul de rapiță și uleiul de in. Acestea trebuie neapărat presate la rece și adăugate crude în mâncăruri și salate, și nu folosite pentru prăjire, pentru că atunci proprietățile lor favorabile sănătății dispar.

O dietă pentru articulații – ce produse trebuie evitate?

În îngrijirea articulațiilor, trebuie eliminate din alimentație produsele care furnizează grăsimi saturate (carne grasă, carne procesată, unt, untură) și zaharuri simple (dulciuri, băuturi îndulcite și alimente foarte procesate în general), care sunt foarte bogate în calorii. O dietă cu afecțiuni articulare ar trebui să excludă alimentele care au un efect proinflamator: acizii grași trans, care se găsesc în principal în chipsuri, fast-food, baghete de pâine, margarină, biscuiți, produse gata preparate (de exemplu, supe și sosuri sub formă de praf) și mâncăruri delicate gata preparate. De asemenea, merită să fiți atenți la aportul de acizi grași omega-6, care – spre deosebire de acizii grași omega-3 – au un puternic efect proinflamator, în special atunci când sunt consumați în cantități excesive. Aceștia pot fi găsiți în uleiurile de floarea-soarelui, soia și porumb.

De asemenea, trebuie evitate cafeaua și ceaiul tare, deoarece acestea pot reduce absorbția calciului din alimentație și îl pot elimina din organism, afectând astfel negativ articulațiile afectate.

Ce ar trebui să mănânc pentru a reface cartilajul articular?

Dieta pentru regenerarea cartilajului articular trebuie să fie bogată în minerale precum calciu, fosfor și proteine. Acestea pot fi găsite în produsele lactate (de preferință cu aromă naturală). Carnea slabă, peștele și fructele de mare sunt, de asemenea, opțiuni bune. Un ingredient foarte important pentru regenerarea articulațiilor este colagenul. Acesta poate fi furnizat organismului cu ajutorul alimentelor, prin consumul de gelatină (jeleuri, pește în gelatină, jeleuri de picior de porc și de vițel), cartilaj de rechin, picioare de pui, mușchi de porc (nu uitați să îndepărtați cât mai multă grăsime).

Un ingredient esențial pentru buna absorbție a colagenului este vitamina C. Aceasta poate fi găsită în ardeii proaspeți, coacăzele negre, măceșele, citricele, varza de Bruxelles, broccoli, varza murată și pătrunjelul. Produsele bogate în aceasta ar trebui să fie o parte obligatorie a fiecărei mese care furnizează colagen, pentru a profita din plin de acesta.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Scroll to Top